Jednym z głównych celów i założeń Fundacji jest ścisła współpraca z placówkami szkolnymi oraz edukacyjnymi. W ramach tej działalności przygotowaliśmy szeroką propozycję szkoleń prowadzonych w różnorodnych formach dostosowanych do potrzeb i możliwości danej placówki.
Pierwsze rozróżnienie dotyczy czasu trwania: mogą to być zarówno krótkie (2-4 godziny) formy oparte o atrakcyjną prezentację multimedialną, ciekawy wykład i ćwiczenia jak i formy dłuższe (8-16 godzin) przybierające postać pełnych warsztatów lub treningów.
Ważnym elementem jest fakt, że realizując nasze szkolenia uwzględniamy prawidłowości procesu grupowego według Lewina i przebieg cyklu Kolb’a – najskuteczniejszej metody uczenia się dorosłych, która od dawna jest stosowana w Stanach Zjednoczonych oraz Europie Zachodniej i stanowi fundament większości teorii zarządzania wiedzą. Podnosimy efektywność naszych szkoleń również poprzez stosowanie modelu AIDA i zasady 3P.
Preferujemy model uczenia przez doświadczenie, dzięki czemu umożliwiamy uczestnikom zdobycie umiejętności i efektywne przyswajanie wiedzy. Wykorzystując różnorodne metody pracy oraz kładąc nacisk na metody aktywizujące uczestników mamy pewność przełożenia treści szkoleniowych i zdobytych umiejętności na codzienne relacje uczestnika szkolenia z uczniem, przełożonym czy też współpracownikiem.
Oprócz szkoleń odbywających się w placówkach oświatowych proponujemy także organizację wyjazdów integracyjnych połączonych ze szkoleniami rady pedagogicznej. Organizowane przez nas wyjazdowe szkolenie to profesjonalnie przekazana wiedza z dużą dawką integracji, dobrej zabawy i wieloma dodatkowymi atrakcjami. Miejsce wyjazdu oraz tematykę szkolenia dostosujemy do Państwa preferencji.
Aby zapoznać się ze szczegółami dotyczącymi szkoleń należy kliknąć na temat wybrany z poniższych:
Zagadnienia:
– dostosowanie wymagań edukacyjnych – aspekty prawne,
– cel i obszary dostosowania wymagań,
– uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych – charakterystyka profilu,
– typy i charakterystyka specyficznych trudności w uczeniu się,
– szkolny system form dostosowań – działania nauczycieli korespondujące z wymaganiami OKE i oczekiwania ucznia związane z formami dostosowań oraz praktyczne aspekty dostosowania aktualnego programu kształcenia ogólnego do potrzeb i możliwości ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- posiadał wiedzę na temat prawnych aspektów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i psychofizycznych ucznia,
- posiadał wiedzę o specjalnych potrzebach edukacyjnych i specyficznych trudnościach w uczeniu się,
- świadomy konieczności współtworzenia szkolnego systemu dostosowań,
- posiadał informacje na temat sposobów dostosowania aktualnego programu kształcenia ogólnego do potrzeb i możliwości ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Organizujemy także szkolenia z zakresu poszczególnych problemów związanych z indywidualizacją, dotyczące szczegółowo kategorii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowaniem IPET oraz zaleceń do pracy
z uczniami ze SPE, ocenianiem, klasyfikacją i promocją uczniów ze SPE, opracowaniem dostosowań pod poszczególnych uczniów ze SPE.
Podczas szkolenia skupiamy się na aspektach wskazanych przez Państwa, jako szczególnie ważne z perspektywy Państwa placówki.
2. Wprowadzanie innowacji drogą do podnoszenia jakości pracy szkoły
Zagadnienia:
– działalność innowacyjna szkół – aspekty prawne,
– zakres i treść pojęcia innowacja pedagogiczna,
– etapy wprowadzania innowacji pedagogicznej, procedury zgłaszania innowacji,
– standardy i wskaźniki działalności innowacyjnej,
– sposoby pozyskiwania środków finansowych na działalność innowacyjną,
– innowacje jako element budowania korzystnego wizerunku placówki.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- posiadał informacje prawne dotyczące innowacji edukacyjnych,
- posiadał wiedzę nt. procedur dotyczących wprowadzania innowacji edukacyjnych, pozwalającą na wdrażanie własnych innowacji,
- znał przykłady możliwych działań innowacyjnych,
- znał sposoby poszukiwania środków na pozyskiwanie dofinansowania na działania innowacyjne.
Zagadnienia:
– wewnętrzna struktura podstawy programowej, a efekty kształcenia,
– czynniki mające wpływ na planowanie pracy dydaktycznej i wychowawczej,
– programy nauczania – wybór programu, procedury wprowadzania autorskich programów nauczania, zgodność organizacji nauczania przedmiotu z liczbą godzin edukacyjnych,
– sposoby monitoringu wdrażania i realizacji podstawy programowej (narzędzia ilościowe i jakościowe),
– dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb uczniów, indywidualizacja pracy z uczniem
w kontekście zajęć obowiązkowych i dodatkowych,
– kompetencje dyrektora wynikające z nadzoru pedagogicznego nad planowaniem pracy dydaktyczno – wychowawczej nauczyciela.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- posiadał wiedzę na temat struktury podstawy programowej i widział zależność między podstawą, a celami kształcenia,
- znał czynniki, jakie należy uwzględniać przy planowaniu pracy dydaktycznej i wychowawczej,
- zainspirowany do tworzenia autorskiego programu nauczania oraz będzie wiedział, jakie procedury musi spełnić by go wdrożyć w swojej placówce,
- świadomy potrzeby monitorowania wdrażania i realizacji podstawy programowej oraz kompetencji dyrektora w tym zakresie,
- wiedział, jakie są metody ilościowe i jakościowe do monitoringu realizacji podstawy programowej.
4. Kreatywny nauczyciel – kreatywny uczeń, czyli jak rozwijać kreatywność w sobie i w innych
Zagadnienia:
– rozumienie istoty kreatywności oraz poznanie operacji myślenia twórczego,
– rozwinięcie bardziej elastycznych sposobów myślenia o osiąganiu celów edukacyjnych i wychowawczych,
– poszerzenie wiedzy na temat barier blokujących kreatywność oraz rozwijanie umiejętności radzenia sobie z nimi.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- potrafił przezwyciężać bariery blokujące kreatywność u siebie i uczniów,
- potrafił kreatywnie rozwiązywać problemy,
- kreatywnie podchodził do przyswajanej wiedzy oraz kreatywnie wykorzystywał narzędzia efektywnej nauki.
Zagadnienia:
– jak pracuje nasz mózg, czym jest pamięć i jej rytmy,
– mnemotechniki wspomagające nauczanie każdego przedmiotu szkolnego: pałac pamięci, system powiązań, metoda słowa klucza, akronimy, rymonimy, piktogramy, litera w obrazku, kreatywne wieszaki,kartograf,
– sposoby motywowania uczniów do stosowania alternatywnych metod nauki.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- znał wszystkie niezbędne mnemotechniki oraz będzie potrafił je efektywnie zastosować w nauczaniu swojego przedmiotu,
- mógł wykorzystać mnemotechniki do własnej edukacji oraz rozwoju,
- przekonany do alternatywnych form zapamiętywania.
Zagadnienia:
– poznanie technik aktywnego słuchania,
– poznanie barier utrudniających aktywne słuchanie,
– zaznajomienie się z psychozabawami i ćwiczeniami rozwijającymi umiejętności aktywnego słuchania i koncentracji u uczniów.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- znał zasady aktywnego słuchania, jako warunku dobrej komunikacji, efektywnego zapamiętywania i potrafił je zastosować,
- znał bariery utrudniające aktywne słuchanie i umiał im przeciwdziałać,
- potrafił rozwinąć umiejętność aktywnego słuchania u swoich uczniów.
Zagadnienia:
– definicja przerywnika w lekcji oraz podział przerywników ze względu na cel i wedle potrzeb grupy,
– zasady stosowania przerywników,
– przerywniki „na każdą okazję”.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- wiedział na czym polega stosowanie przerywników w lekcji, znał ich podział oraz wiedział, kiedy jaki przerywnik zastosować,
- posiadał bazę przerywników, które będzie mógł zastosować w różnych sytuacjach.
8. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskim prawie oświatowym
Zagadnienia:
– regulacje prawne dotyczące WWRD,
– pojęcie WWRD i jego cel i znaczenie,
– procedury związanie z funkcjonowaniem zespołu wspierania wczesnego rozwoju dziecka,
– dokumentacje związana z WWRD, w tym indywidualny plan WWRD,
– finansowanie WWRD.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- posiadał wiedzę nt. pojęcia WWRD,
- znał unormowania prawne dotyczące WWRD,
- znał zasady funkcjonowania zespołu WWRD i będzie zaznajomiony z dokumentami, jakie się z tym wiążą.
- posiadał informacje nt. możliwości dofinansowania WWRD.
9. Wspomaganie rozwoju uczniów zdolnych
Zagadnienia:
– cechy ucznia zdolnego, kryteria uzdolnień, diagnoza ucznia zdolnego,
– uczeń zdolny w świetle prawa oświatowego – regulacje prawne,
– formy pracy organizacyjnej z uczniem zdolnym,
– ogólne zasady pracy organizacyjnej z uczniem zdolnym,
– proponowane metody pracy sprzyjające zwiększeniu efektywności uczenia się ucznia zdolnego,
– przykładowe formy pracy z uczniem zdolnym,
– zagrożenia i warunki sprzyjające rozwojowi ucznia zdolnego.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- posiadał wiedzę na temat diagnozowania szczególnych uzdolnień i specyfiki funkcjonowania ucznia zdolnego,
- wiedział gdzie szukać regulacji prawnych dotyczących pracy z uczniem zdolnym,
- zaznajomiony z dokumentacją szkolną dotyczącą ucznia zdolnego,
- posiadał zasób wiedzy na temat metod i form pracy z uczniem zdolnym, co pomoże mu odpowiednio dobrać sposoby do pracy ze swoimi podopiecznymi,
- rozumiał jakie warunki sprzyjają rozwojowi ucznia zdolnego i co im zagraża.
Zagadnienia:
– korzyści i zasoby wynikające ze współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym,
– sposoby identyfikowania potrzeb środowiska lokalnego,
– przykłady działań na rzecz środowisk lokalnego,
– identyfikacja zasobów środowiska lokalnego,
– struktura budowania i monitorowania współpracy – tworzenie zespołów, planu współpracy, zasad i wskaźników.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- świadomy obopólnych korzyści wynikających ze współpracy ze środowiskiem lokalnym,
- znał sposoby na określanie potrzeb środowiska lokalnego i widział potencjał do podjęcia współpracy
w oparciu o diagnozę potrzeb, - znał sposoby na pogłębienie współpracy z podmiotami działającymi w środowisku lokalnym
- posiadał wiedzę na temat planowania długoterminowej współpracy oraz podejmowania inicjatyw na rzecz środowiska,
- wiedział jak wykorzystać współpracę ze środowiskiem lokalnym do promocji placówki.
Zagadnienia:
– elementy wpływające na wizerunek szkoły,
– struktura narzędziowa promocji marketingowej,
– wybrane działania promocyjne budujące wizerunek szkoły,
– aspekty prawne – elementy marketingu w prawie oświatowym,
– Internal relations w szkole – metody integrowania pracowników, rola komunikacji w środowisku wewnętrznym,
– wizerunek nauczyciela a wizerunek szkoły,
– podejmowanie współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.
Uczestnicy po szkoleniu będą:
- znali i potrafili wdrożyć podstawowe zasady dotyczące budowania wizerunku szkoły,
- posiadali wiedzę i umiejętności pozwalające zwiększyć efektywność działań marketingowych szkoły,
- posiadali wiedzę nt. skutecznego budowania trwałych relacji w środowisku lokalnym,
- umieli przeciwdziałać sytuacjom zagrażającym dobremu wizerunkowi szkoły.
Zagadnienia:
– projekt od strony formalnej: jak zacząć, terminy, cele, jak dobrać grupę, jak przygotować dokumenty, jak stworzyć budżet projektu, jak przygotować formularz oceny,
– projekt od strony merytorycznej: jak wybrać temat, poszczególne fazy projektu, realizacja,
– nowe instrumenty pracy grupowej przydatne przy pracy metodą projektu,
– trudne pytania nasuwające się podczas pracy metodą projektu.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- znał i potrafił zastosować w praktyce wszystkie zasady pracy metodą projektu,
- znał wszystkie formalności związane z pracą metodą projektu,
- znał odpowiedzi na nurtujące go pytania i trudne kwestie,
- mógł pod okiem fachowca popracować nad własnymi pomysłami na projekty edukacyjne,
- przekonany do tej formy nauczania i zmotywowany do takiego sposobu pracy z uczniem.
13. Nauczyciel – dobrym doradcą i przewodnikiem w zakresie wyborów edukacyjno – zawodowych ucznia
Zagadnienia:
– diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe,
– źródła informacji o zawodach, rynku edukacyjnym i rynku pracy,
– zasady udzielania konsultacji indywidualnej oraz poradnictwa grupowego.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- potrafił zdiagnozować potrzeby uczniów w zakresie dostarczenia niezbędnych informacji dotyczących podejmowania edukacyjnych i zawodowych wyborów i wyzwań,
- znał dostępne źródła informacji o rynku edukacyjnym i rynku pracy oraz umiał wyszukać potrzebne dane,
- zapoznany z różnymi formami udzielania porad zawodowych.
14. Profilaktyka wypalenia zawodowego – jak mu przeciwdziałać oraz jak sobie z nim radzić
Zagadnienia:
– definicja wypalenia zawodowego, wskazanie osób szczególnie narażonych na ten syndrom,
– omówienie przyczyn wypalenia zawodowego, objawów i skutków oraz poszczególnych faz,
– strategie zapobiegania wypaleniu zawodowemu oraz sposoby radzenia sobie z zaistniałym zjawiskiem.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- wiedział co to jest syndrom wypalenia zawodowego, komu zagraża, jakie są jego przyczyny, objawy, skutki
i fazy, - rozumiał mechanizm powstawania tego zjawiska oraz potrzebę działań profilaktycznych,
- znał sposoby radzenia sobie z zespołem wypalenia zawodowego oraz możliwości i sposoby zabezpieczenia się przed nim.
15. „Twój głos to dar na całe życie”- emisja i higiena głosu w zawodzie nauczyciela
Zagadnienia:
– definicja emisji głosu, budowa krtani i strun głosowych,
– definicja i rodzaje oddechu, ćwiczenia przepony,
– ćwiczenia rozgrzewające aparat mowy,
– ćwiczenia głosowe, dykcyjne oraz intonacyjne,
– zasady higieny głosu.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- znał zasady prawidłowego i bezpiecznego używania głosu,
- wiedział jakie sposoby zastosować by w ciekawy i zróżnicowany sposób mówić
-
- świadom, że za pomocą tonu głosu może panować nad emocjami w sytuacjach stresowych np. podczas pracy
z uczniem.
16. Techniki radzenia sobie ze stresem przydatne podczas pracy ze sobą i uczniem
Zagadnienia:
– definicja oraz rodzaje stresu,
– przyczyny, objawy i skutki krótkofalowe i długofalowe stresu,
– strategie radzenia sobie ze stresem i bodźcami stresogennymi.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- wiedział czym jest stres i jakie są jego rodzaje,
- potrafił zidentyfikować przyczyny i objawy występującego stresu, zarówno u siebie, jak i u innych (uczniowie),
- znał techniki radzenia sobie ze stresem swoim i innych.
Zagadnienia:
– rodzaje sytuacji związanych z ekspozycją społeczną,
– komunikacja werbalna: jak kreować swój wizerunek poprzez zachowania językowe,
– komunikacja niewerbalna: gesty, mimika, postawa, intonacja, aranżacja przestrzeni.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- świadom na czym polega spójna komunikacja werbalna i niewerbalna,
- znał zasady efektywnej komunikacji niewerbalnej,
- wiedział, jakie zachowania językowe postrzegane są jako wzorcowe.
18. Prawidłowa komunikacja z uczniem, rodzicem, współpracownikiem
Zagadnienia:
– rodzaje komunikacji z otoczeniem i różnice w komunikowaniu się z uczniem, rodzicem i współpracownikiem,
– komunikacja werbalna i komunikacja niewerbalna – czyli podstawowe rodzaje komunikatu,
– autoprezentacja w komunikacji,
– zakłócenia i bariery w komunikacji oraz sposoby radzenia sobie z nimi.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- wiedział, że komunikat należy dostosować do odbiorcy i że za jego zrozumienie odpowiada nadawca,
- znał podstawowe rodzaje komunikatów oraz zasady dobrej komunikacji,
- świadom istnienia barier w komunikacji oraz sposobów radzenia sobie z nimi.
Zagadnienia:
– klasyfikacja metod pracy pod kątem specyfiki grupy oraz celu,
– przedstawienie propozycji gier, zabaw i ćwiczeń przystosowanych do specyfiki grupy oraz celu, jaki chce się osiągnąć,
– różne role nauczyciela podczas pracy z grupą.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- znał różne metody pracy z grupą oraz zasady ich wyboru,
- świadom istnienia różnych form zabawy, wspomagających proces przyswajania wiedzy i nabywania umiejętności przez uczniów,
- świadom różnych ról, w jakie może wchodzić nauczyciel podczas prowadzenia zajęć by rozwijać samodzielność uczniów.
20. Efektywne planowanie i realizacja zadań
Zagadnienia:
– poznanie metod planowania w oparciu o wyznaczanie celów,
– niebezpieczeństwa i pułapki podczas realizacji zadań,
– poznanie blokad ograniczających realizację celów oraz strategii radzenia sobie z nimi.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- znał metody planowania i podziału zadań,
- świadom istnienia blokad i innych niebezpieczeństw uniemożliwiających lub spowalniających realizację celów oraz będzie znał strategie radzenia sobie z nimi.
Zagadnienia:
– efektywne sposoby komunikowania się z rodzicem,
– budowanie zasad współpracy między nauczycielem i rodzicami,
– elementy budowania autorytetu nauczyciela,
– organizacja i prowadzenie spotkań z rodzicami-krok po kroku,
– case study czyli jak zapobiegać i radzić sobie z trudnymi sytuacjami na zebraniach z rodzicami.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- znał zasady efektywnej komunikacji na linii rodzic-nauczyciel,
- posiadał wiedzę nt. zasad budowania współpracy z rodzicami oraz budowania własnego autorytetu w oczach rodziców,
- posiadał wiedzę jak skutecznie zaplanować spotkanie z rodzicami by jego przebieg był efektywny,
- posiadał bazę pomysłów jak radzić sobie z ewentualnymi trudnymi sytuacjami podczas zebrań.
Zagadnienia:
– aspekty prawne organizacji wycieczek/zielonych szkół i innych imprez szkolnych,
– nowatorskie pomysły na organizację wyjazdowych i stacjonarnych form aktywizacji uczniów,
– wyjazdy szkolne jako uzupełnienie i rozszerzenie realizacji podstawy programowej,
– kwestie bezpieczeństwa związane z organizacją wyjazdów i innych imprez szkolnych,
– imprezy szkolenie jako element kreowania wizerunku szkoły w środowisku lokalnym,
– planowanie i organizacja wycieczek/zielonych szkół/imprez szkolnych.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- posiadał wiedzę i umiejętności by zapanować i zorganizować szkolną imprezę o charakterze wyjazdowym, zgodną z podstawą programową i atrakcyjną dla uczestników,
- posiadał wiedzę dotyczącą sytuacji „kryzysowych”, związanych z imprezami o charakterze wyjazdowym oraz o skutecznym przeciwdziałaniu sytuacjom niebezpiecznym i sposobach reagowania na nie,
- miał wiedzę na temat budowania wizerunku szkoły poprzez organizację imprez szkolnych, np. we współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Zagadnienia:
– podstawy prawne regulujące bezpieczeństwo w szkole,
– zadania personelu szkoły w świetle obowiązujących przepisów,
– różne aspekty bezpieczeństwa (przykłady z praktyki szkolnej-codzienne funkcjonowanie szkoły, wycieczki, imprezy szkolne, bezpieczeństwo w sieci itp.),
– diagnoza stanu bezpieczeństwa w szkole – propozycje rozwiązań,
-procedury związane z reagowaniem na sytuacje zagrażające bezpieczeństwu-kontakt i współpraca z innymi instytucjami,
– poziom bezpieczeństwa w szkole jako element wizerunku szkoły,
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- znał swoje zadania względem zapewnienia bezpieczeństwa na terenie szkoły,
- wyposażony w wykaz aktów prawnych regulujących bezpieczeństwo w szkole,
- widział jak zapobiegać i reagować na sytuacje zagrażające bezpieczeństwu.
24. Motywowanie uczniów do nauki oraz rozwoju zainteresowań
Zagadnienia:
– prawidłowości i zależności związane z pojęciem motywacji,
– czynniki wpływające na rozwój i hamowanie motywacji,
– metody i techniki stosowane do motywowania uczniów zdolnych, jak i „trudnych”,
– opracowywanie szkolnego systemu motywowania uczniów.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- posiadał niezbędne wiadomości pozwalające skutecznie motywować uczniów do nauki i rozwoju zainteresowań,
- będzie posiadał wiedzę, jak sprawnie dobierać metody motywowania do określonych sytuacji edukacyjnych i wychowawczych,
- posiadał wiedzę o tym, jak dostosowywać strategie motywacyjne do różnic indywidualnych
i grupowych oraz przypadków „trudnych”, - posiadał wiedzę o tym, jak sytuować strategie motywowania w planowaniu lekcji, aranżacji grup
i przestrzeni, dobieraniu stylu nauczania i oceniania.
25. Sytuacje trudne w szkole (wagary, kradzieże, agresja, substancje psychoaktywne itp.)
Zagadnienia:
– działania profilaktyczne związane z sytuacjami trudnymi w szkole-podstawy prawne,
– poziomy i strategie działań, szkolny system procedur,
– procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach kryzysowych-omówienie przykładów,
– zasady współpracy szkoły z Policją, Sądem, Pogotowiem, MOPS-em i innymi instytucjami wspomagającymi szkołę w działaniach wychowawczych.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- znał podstawy prawne związane z działaniami profilaktycznymi w zakresie sytuacji trudnych w szkole,
- posiadał wiedzę na temat szkolnego systemu procedur w sytuacjach trudnych,
- miał wiedzę o różnych możliwościach przeciwdziałania sytuacjom trudnym i sposobach reagowania na zaistniałe problemy.
Podczas planowania szkolenia bierzemy pod uwagę sugestie dotyczące zwrócenia uwagi na wybrane sytuacje trudne, szczególnie ważne z punktu widzenia Państwa placówki.
Zagadnienia:
– definicja zjawiska cyberprzemocy i przegląd podstawowych pojęć związanych z funkcjonowaniem w Internecie,
– zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas pracy w sieci – zalecenia związane z bezpieczną infrastrukturą szkolnej sieci, jak i codziennym korzystaniem z osobistych komputerów,
– regulacje prawne dotyczące zagrożeń w sieci,
– zasady identyfikowania cyberprzemocy,
– działania interwencyjne, które należy podjąć w szkole w związku ze zjawiskiem cyberprzemocy (profilaktyka, działania dyscyplinarne wobec sprawcy, działania w stosunku do ofiary, sporządzanie dokumentacji),
– psychologiczne aspekty cyberprzemocy,
– zachowania agresywne i antyspołeczne wynikające z korzystania przez młodzież z Internetu.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- rozumiał aspekty związane ze zjawiskiem cyberprzemocy,
- znał podstawowe terminy związane z funkcjonowaniem w świecie wirtualnym,
- znał sposoby postępowania ułatwiające wykrycie zjawiska cyberprzemocy,
- znał podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z sieci,
- posiadał wiedzę nt. regulacji prawnych dotyczących problemu cyberprzemocy i dysponował aktami prawnymi w tym zakresie,
- wiedział jak wygląda procedura działań interwencyjnych związanych ze zjawiskiem cyberprzemocy w szkole,
- miał wiedzę o nt. psychologicznych aspektów cyberprzemocy.
Jako rozwinięcie tematyki oferujemy także zajęcia dla uczniów dotyczące cyberprzemocy, które stanowią ważny elementy funkcjonowania szkolnego systemu przeciwdziałania cyberprzemocy. Zajęcia prowadzone
są w formie warsztatowej i trwają 2 godziny lekcyjne.
Zagadnienia:
– program rozwoju szkoły w prawie oświatowym,
– określanie stanu obecnego w kwestii programu,
– procedura tworzenia programu rozwoju szkoły, w tym budowanie koncepcji pracy szkoły, misji i wizji,
– określanie kierunków rozwoju szkoły-narzędzia i procedury,
– ewaluacja i modyfikacja programu rozwoju szkoły,
– obszary planowania (planowanie strategiczne, taktyczne i operacyjne).
Uczestnicy po szkoleniu będą:
- posiadali wiedzę merytoryczną nt. tworzenia programu rozwoju szkoły,
- potrafili opracować program rozwoju szkoły, w tym koncepcje pracy szkoły zgodną z aktualnymi potrzebami,
- potrafili dokonywać okresowej ewaluacji i zmodyfikować istniejący program by dostosować go do aktualnych potrzeb,
- znali sposoby tworzenia podstaw spójnego działania organów i osób odpowiedzialnych za wdrażanie programu rozwoju szkoły,
- świadomi zależności między koncepcją pracy szkoły, a codziennymi działaniami podejmowanymi
w placówkach oświatowych.
Zagadnienia:
– ocenianie jako integralna część procesu edukacyjnego,
– elementy oceniania kształtującego,
– różnice między ocenianiem sumującym, a ocenianiem kształtującym,
– zasady oceniania kształtującego i procedury jego wdrażania,
– korzyści i trudności wynikające z wdrożenia oceniania kształtującego.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- posiadał wiedzę na temat elementów i zasad oceniania kształtującego,
- znał procedury związane z ocenianiem kształtującym,
- posiadał niezbędny zasób informacji, by być aktywnym uczestnikiem wdrażania oceniania kształtującego,
- rozumiał procesy związane z ocenianiem kształtującym,
- znał przykłady działań korzystnych dla stworzenia na lekcji atmosfery sprzyjającej uczeniu się.
29. Prawa i obowiązki uczniów we współczesnej szkole/rola samorządu uczniowskiego
Zagadnienia:
– prawa człowieka i prawa dziecka – rys historyczny,
– prawa ucznia w szkole na podstawie aktów prawnych oraz zasad regulujących życie szkoły,
– obowiązki ucznia oraz kary za ich nie przestrzeganie.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- znał prawa ucznia według obowiązujących w Polsce aktów prawnych,
- wiedział, jakie są obowiązki ucznia oraz jakie kary są możliwe do zastosowania za ich nie przestrzeganie,
- znał zasady funkcjonowania samorządu uczniowskiego.
30. Nauczyciel skutecznym negocjatorem czyli sprawdzone sposoby rozwiązywania konfliktów w szkole
Zagadnienia:
– pojęcie konfliktu i jego najczęstsze przyczyny,
– źródła i rodzaje konfliktów,
– detektory konfliktu,
– sposoby radzenia sobie z konfliktem i najczęściej popełniane błędy,
– czynniki przeciwdziałające powstawaniu konfliktów,
– analiza przykładowych sytuacji konfliktowych.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- miał wiedzę dotyczącą zjawiska konfliktu,
- posiadał wiedzę na temat działań zapobiegających powstawaniu konfliktów,
- znał sposoby radzenia sobie z konfliktami,
- umiał trafnie dobrać sposób rozwiązywania konfliktu do sytuacji szkolnej.
Zagadnienia:
– podstawowe informacje na temat psychologii zabawy i istoty metod aktywizujących,
– przegląd technik wspierających rozwój dziecka,
– podział metod i technik aktywizujących,
– kryteria doboru technik wspierających rozwój dziecka,
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- posiadał ogólną wiedzę na temat metod aktywizujących,
- świadomy możliwości zastosowania zabaw jako elementu wspierającego rozwój dziecka,
- znał wiele przykładów technik, które wspierają rozwój dziecka i wpływają korzystnie na proces dydaktyczny,
- posiadał kreatywne podejście do tworzenia własnych propozycji gier i zabaw.
Zagadnienia:
– prawidłowości procesu grupowego,
– typowy model indywidualnego rozwoju grupowego,
– fazy procesu grupowego,
– role grupowe i ich rozpoznawanie i wykorzystanie dla realizacji celów wychowawczych i dydaktycznych,
– powiązanie wiedzy o procesie grupowym i rolach grupowych z sytuacjami mającymi miejsce w klasie szkolnej – przydatne materiały i wskazówki do obserwacji uczniów pod kątem zastosowania uzyskanej wiedzy do sprawnego „zarządzania” społecznością klasową,
– praktyczne wskazówki do pracy z uczniami – sposoby unikania konfliktów i budowania dobrego klimatu klasy.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- rozumiał czym jest proces grupowy,
- potrafił wykorzystać wiedzę na temat faz procesu grupowego by skutecznie pracować z uczniami,
- rozumiał, jak może wykorzystać wiedzę na temat ról grupowych, by usprawnić proces dydaktyczny
i wychowawczy, - wiedział, jak budować w klasie szkolnej atmosferę sprzyjającą uczeniu się i socjalizacji.
Uzupełnieniem powyższej tematyki mogą być realizowane przez nas warsztaty dla młodzieży. Szkolenie oraz zajęcia dla młodzieży stanowią doskonałe połączenie, pozwalające efektywniej pracować z klasą szkolną.
33. Ewaluacja wewnętrzna i jej wykorzystanie w planowaniu pracy szkoły
Zagadnienia:
– planowanie ewaluacji (ustalanie celów i sposobu wykorzystania, definiowanie odbiorców, określanie zasobów, budowanie zespołu ewaluacyjnego),
– określanie szczegółowego programu ewaluacji,
– przykłady planów i projektów z ewaluacji,
– sposoby wykorzystania raportu z ewaluacji do podniesienia jakości pracy placówki.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- posiadał wiedzę na temat planowania ewaluacji,
- potrafił zbudować program ewaluacji w tym m.in. określić obszary i zagadnienia, sformułować pytania badawcze i kryteria ewaluacji,
- posiadał wiedzę na temat metod badawczych używanych podczas ewaluacji,
- umiał konstruować harmonogram ewaluacji,
- rozumiał konieczność doboru formatu raportu i sposobu upowszechniania i zastosowania jego wyników.
34. Ewaluacja zewnętrzna-przygotowania, przebieg i efekt
Zagadnienia:
– ewaluacja zewnętrzna- umocowanie prawne,
– procedury przygotowujące do ewaluacji (zestaw niezbędnych działań, jakie należy wykonać przed przybyciem wizytatorów do placówki),
– ewaluacja zewnętrzna-cele, zakres, kryteria, procedury badawcze, opis form upowszechnienia, czas prowadzenia itp. – analiza procedury właściwej ewaluacji,
– raport z ewaluacji zewnętrznej – analiza, wnioski, wdrażanie koniecznych działań, możliwe procedury odwoławcze od wyników raportu,
– pogłębiona ewaluacja wewnętrzna, jako działanie dopełniające po ewaluacji zewnętrznej.
Uczestnicy po szkoleniu będą:
- znali regulacje prawne dotyczące ewaluacji zewnętrznej,
- wiedzieli, jakie działania należy podjąć przygotowując się do ewaluacji zewnętrznej,
- mieli świadomość działań, jakie będą miały miejsce podczas ewaluacji,
- posiadali niezbędną wiedzę, by raport z ewaluacji stał się konstruktywnym narzędziem do podniesienia efektywności pracy szkoły,
- wiedzieli, jak skutecznie planować ewaluację wewnętrzną.
Zagadnienia:
– podstawowe informacje na temat czytania- prawidłowości niezbędne do pracy z uczniem,
– problemy i trudności w czytaniu – geneza zjawiska,
– narzędzia służące do oceniania opanowania umiejętności czytania ze zrozumieniem,
– wspomaganie czytania i czytania ze zrozumieniem- teoria, metody stosowane w pracy z uczniem, ćwiczenia motywacyjne,
– techniki szybkiego czytania- informacje i ćwiczenia,
– kompleksowe działania na terenie szkoły i w środowisku rodzinnym, mające doskonalić umiejętność czytania wśród uczniów i ich kompetencje językowe.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- miał podstawową wiedzę na temat prawidłowości dotyczących czytania,
- miał zasób metod do weryfikacji tempa czytania i stopnia zrozumienia tekstu,
- umiał zapobiegać, jak i niwelować trudności w czytaniu,
- umiał zastosować zdobytą wiedzę, by wspierać uczniów w doskonaleniu umiejętności czytania,
- posiadał inspirację do podejmowania działań na terenie szkoły, które przyczynią się do zwiększania efektywnego czytania wśród uczniów i rozwoju ich kompetencji językowych,
- miał wiedzę pozwalającą na zwiększenie tempa własnego czytania.
36. Znaczenie uzależnień niechemicznych w rozwoju dziecka
Zagadnienia:
– definiowanie uzależnienia niechemicznego,
– kryteria ułatwiające ocenę zjawiska,
– wpływ na zachowania dzieci,
– pomoc dziecku uzależnionemu ,
-podejmowanie działań profilaktycznych.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- posiadał wiedzę na temat uzależnień niechemicznych,
- miał umiejętność diagnozowania tego zjawiska i będzie świadomy wpływu uzależnień niechemicznych na rozwój i zaburzenia zachowania,
- w świadomy sposób podejmował środki zaradcze.
37. Znaczenie pierwszej pomocy niemedycznej w sytuacjach nagłych
Zagadnienia:
– aspekty prawne udzielania pierwszej pomocy przez osoby fizyczne,
– standardy europejskie w udzielaniu pierwszej pomocy niemedycznej,
– charakterystyka zjawisk kwalifikujących się do natychmiastowego reagowania,
– dostosowanie apteczek pierwszej pomocy do rzeczywistych potrzeb,
– podstawowa wiedza z zakresu zakładania opatrunków i bandażowania,
– zasady resuscytacji.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- posiadał wiedzę o przepisach prawnych w zakresie omawianego zagadnienia,
- potrafił określić najczęstsze zagrożenia występujące w grupie rówieśniczej,
- potrafił podjąć odpowiednie działanie,
- umiał założyć opatrunek oraz pozna jego rodzaje,
- potrafił odpowiednio dobrać i zastosować bandaż.
38. Przemoc w środowisku szkolnym – warsztaty edukacyjne
Zagadnienia:
– usystematyzowanie myślenia o przemocy ,
– poszerzenie wiedzy : definicja przemocy, przemoc gorąca i przemoc chłodna, zasady pomocy,
– umiejętność rozróżnienia zachowań typu „złość ” i „agresja”,
– zapoznanie z krokami interwencyjnymi.
Po warsztatach uczestnik będzie:
- miał więcej wiedzy o zjawisku przemocy,
- uświadomi sobie, jakie może podejmować kroki,
- będzie wiedział kiedy uczeń jest zły, a kiedy agresywny,
- potrafił podejmować działania profilaktyczne,
- przez symulacje oswoi sobie sytuacje trudne.
Zagadnienia:
– bezpieczeństwo danych osobowych w placówce oświatowej – aspekty prawne,
– cel i zakres zbierania danych osobowych w szkole,
– rozwiązania praktyczne umożliwiające bezpieczne gromadzenie, przechowywanie, usuwanie i pracę z materiałami zawierającymi dane osobowe.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- posiadał wiedzę na temat przetwarzania danych osobowych, zgodny w wymogami prawa,
- potrafił poprawnie identyfikować potrzeby szkoły w zakresie tworzenia baz danych osobowych,
- posiadał wiedzę z zakresu stosowania dobrych praktyk podczas przetwarzania danych osobowych.
Zagadnienia:
– diagnoza stanu łódzkiej edukacji: mocne i słabe strony tego sektora usług oraz szanse i zagrożenia,
– główne założenia Polityki, do kogo jest skierowana i jakie wynikają z tego dokumentu obowiązki dla realizatorów,
– cele strategiczne i operacyjne Polityki oraz adekwatne programy działań,
– wskazanie kierunków optymalnego rozwoju edukacji,
– wdrożenie polityki rozwoju łódzkiej edukacji w aspekcie konkretnej placówki.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- posiadał dane i informacje obrazujące sytuację łódzkiej oświaty oraz jej tendencje, ze szczególnym uwzględnieniem jakości kształcenia i opieki,
- wiedział na czym polega koncepcja i misja Polityki oraz będzie świadom, jakie są wyzwania łódzkiej edukacji,
- znał cele Polityki i potrafił przyporządkować do nich adekwatne programy działań,
- potrafił wdrożyć istotne elementy Polityki w swojej placówce z uwzględnieniem specyfiki placówki,
- świadom znaczenia Polityki dla rozwoju edukacji w sensie szerszym – dla Łodzi oraz w sensie węższym – dla placówki, w której pracuje.
41. Rozwijanie kompetencji społecznych uczniów
Zagadnienia:
– sposób definiowania i rodzaje kompetencji społecznych,
– znaczenie kompetencji społecznych ucznia dla efektywności jego funkcjonowania,
– sposoby diagnozy i uwarunkowania kompetencji społecznych,
– możliwości rozwijania kompetencji społecznych w szkole.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- wiedział ,co to są kompetencje społeczne i jakie ich rodzaje wyróżniamy,
- rozumiał związek między kompetencjami społecznymi ucznia, a jego funkcjonowaniem,
- zapoznany z narzędziami, jakie może zastosować do diagnozy kompetencji społecznych ucznia,
- znał sposoby rozwijania kompetencji społecznych w warunkach szkolnych.
Zagadnienia:
– znaczenie lekcji wychowawczych dla rozwoju relacji nauczyciel-uczeń i kompetencji społecznych ucznia,
– tworzenie programu realizowanego podczas godzin wychowawczych,
– pomysły na prowadzenie zajęć podczas godzin wychowawczych.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- zainspirowany do prowadzenia ciekawych i efektywnych godzin wychowawczych,
- posiadał bank pomysłów do realizacji podczas godzin wychowawczych,
- rozumiał potrzebę efektywnego wykorzystania godzin wychowawczych.
43. Współpraca nauczycieli – tworzenie optymalnej sytuacji edukacyjnej i wychowawczej
Zagadnienia:
– budowanie pracy zespołowej – tworzenie diagnozy kultury organizacyjnej placówki,
– podstawy komunikacji interpersonalnej – praca nad obszarami kluczowymi,
– zespołowe planowanie działań,
– działania zespołowe w kontekście wspierania uczniów w procesie wychowawczym i edukacyjnym,
– monitoring działań zespołowych.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- świadomy konieczności sprawnej pracy zespołowej nauczycieli w kontekście wspieranie ucznia
w procesie edukacyjnym i wychowawczym, - posiadał jeszcze większe umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej,
- sprawniej poruszał się w obszarze zespołowego planowania działań,
- znał zasady ułatwiające zespołowe planowanie działań,
- miał bazę wytycznych dotyczących zespołowego wspierania ucznia edukacyjnie i wychowawczo.
Zagadnienia:
– wieloaspektowość pojęcia ekologii i podstawowe założenie edukacji ekologicznej,
– metodologia nauczania treści z związanych z ekologią – interdyscyplinarny charakter ekologii,
– wykorzystanie zagadnień ekologicznych do organizacji imprez szkolnych i promowania szkoły w środowisku lokalnym,
– kształtowanie postaw uczniów – praktyczne wskazówki do wykorzystania,
– pozyskiwanie fundusz na działania z zakresu ekologii, włączenie treści ekologicznych w roczny plan pracy szkoły.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- znał podstawowe założenia związanie z edukacją ekologiczną i holistycznym pojęciem ekologii,
- miał wiedzę, jak włączać wiedzę z zakresu ekologii w nauczanie innych przedmiotów,
- znał przykłady technik, które można zastosować podczas zajęć realizujących treści ekologiczne,
- umiał wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności, by promować placówkę w środowisku lokalny i w atrakcyjny sposób organizować zajęcia dodatkowe dla uczniów,
- miał bank pomysłów, jak kształtować proekologiczne postawy wśród uczniów,
- wiedział, gdzie poszukiwać możliwości finansowania działań z obszaru edukacji ekologicznej.
45. Fundraising dla edukacji – zewnętrzne źródła finansowania działań edukacyjnych w szkołach
Zagadnienia:
– źródła finansowania działań edukacyjnych w szkołach,
– wyszukiwanie i selekcjonowanie źródeł informacji o dostępnych grantach,
– ocena kwalifikowalności podmiotu i pomysłu projektu w ramach poszczególnych źródeł finansowania,
– procedury – najważniejsze aspekty w ubieganiu się o dotację,
– warsztaty przygotowania wniosku o dofinansowanie,
– najważniejsze zagadnienia realizacji projektów.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- znał podstawowe źródła finansowania działań edukacyjnych,
- potrafił wyszukać informacji na temat dostępnych dotacji, a także wyselekcjonować najważniejsze informacje,
- znał podstawowe zasady oceny kwalifikowania podmiotów oraz działań projektowych w ramach konkursu, a także znał sposoby weryfikacji tychże informacji,
- umiał w szybki sposób wyselekcjonować z dokumentacji konkursowej kluczowe informacje,
- zapoznany z zasadami przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu i opracuje szkielet swojego projekt,
- zapoznany z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z realizacją projektu – kamienie milowe projektu, szanse i zagrożenia związane z realizacją projektu.
Zagadnienia:
– zapoznanie z definicją dyskryminacji i jej przejawami, formami, przyczynami i skutkami,
– uwrażliwienie uczestników na zjawisko wykluczenia, dyskryminacji i przynależności do różnych grup,
– nabycie wiedzy z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji, poznanie strategii antydyskryminacyjnych,
– wdrożenie tematyki postaw antydyskryminacyjnych w tematykę lekcji.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- rozumiał na czym polega zjawisko dyskryminacji, jakie są jego formy, przyczyny i skutki,
- bardziej uważny na symptomy tego zjawiska zachodzące w jego otoczeniu,
- potrafił wybrać i zastosować w zależności od sytuacji i potrzeby odpowiednią strategię antydyskryminacyjną,
- potrafił rozwijać wrażliwość antydyskryminacyjną i kształtować postawy szacunku dla drugiego człowieka u uczniów poprzez przeprowadzenie ciekawej lekcji na ten temat.
47. Bajkoterapia jako metoda pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym
Zagadnienia:
– rola bajek w wychowaniu dzieci,
– założenia teoretyczne bajkoterapii,
– rodzaje bajek terapeutycznych,
– metody pracy grupowej z wykorzystaniem bajki,
– podstawy pisania bajki terapeutycznej,
– możliwości wykorzystania bajki terapeutycznej w radzeniu sobie z problemami klasowymi (agresja, nietolerancja, odrzucenie itp.).
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- posiadał wiedzę na temat bajkoterapii – rodzajów bajek, możliwości ich wykorzystania,
- znał formy i metody pracy z bajką w grupie przedszkolnej lub szkolnej,
- posiadał praktyczne umiejętności wykorzystania bajek w pracy wychowawczej,
- potrafił napisać bajkę terapeutyczną dostosowaną do problemu dziecka lub grupy dzieci,
- posiadał wiedzę na temat dostępnych na rynku bajkoterapeutycznych pozycji wydawniczych.
48. Wykorzystanie metody Porozumienia Bez Przemocy (NVC) w szkole
Zagadnienia:
– geneza i założenia teoretyczne porozumienia bez przemocy M. Rosenberga,
– model porozumienia bez przemocy w 4 krokach,
– „język szakala” oraz „język żyrafy” i ich konsekwencje dla komunikacji,
– odróżnianie obserwacji od ocen,
– wykorzystanie komunikatu „ja” w modelu NVC,
– komunikacja z uczniami z wykorzystaniem modelu NVC na przykładach,
– komunikacja bez przemocy w sytuacjach trudnych i konfliktowych,
– praktyka empatii.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- znał teoretyczne podstawy modelu komunikacji bez przemocy,
- potrafił wykorzystać model 4 kroków w komunikacji w sytuacjach trudnych, ustalaniu granic, wyciąganiu konsekwencji, dawaniu krytyki i pochwały,
- potrafił przekazać uczniom wiedzę na temat NVC i uczyć ich praktycznego zastosowania komunikacji bez przemocy.
49. Skuteczna krytyka i pochwała jako narzędzia motywowania uczniów
Zagadnienia:
– znaczenie sposobu formułowania krytyki w pracy z uczniem,
– najczęstsze błędy w formułowaniu pochwał i krytyki,
– sposoby formułowania krytyki motywującej do działania,
– niedoceniona rola pochwał,
– sposoby formułowania pochwał opisowych,
– krytyka i pochwała indywidualnego ucznia oraz całej klasy – jak to robić?
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- znał rolę prawidłowo formułowanych pochwał i krytyki w pracy z uczniami
- potrafił sformułować pochwałę opisową, wzmacniającą samoocenę ucznia, zamiast pochwały ogólnej
- potrafił sformułować krytykę motywującą, nieoceniającą
- potrafił skierować pochwałę i krytykę do jednego ucznia oraz całej klasy.
Zagadnienia:
– charakterystyka 6-latka (ze szczególnym uwzględnieniem różnic między 6- a 7-latkiem) drogą do zrozumienia jego potrzeb i możliwości,
– praktyczne i konkretne zalecenia w pracy z dzieckiem sześcioletnim by praca stała się inspirującą przygodą,
– współpraca z rodzicem kluczem do bezstresowego wprowadzenia sześciolatka w świat szkoły,
– ciekawe metody pracy oraz badawcze, gdyż kreatywność zaczyna się poza ławką szkolną, a obserwacja poza biurkiem,
– norma prawna nie jest tajna czyli sześciolatek w szkole – przepisy.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- miał poszerzoną wiedzę na temat rozwoju dziecka sześcioletniego,
- wiedział co zrobić by przygotować dla 6-latka przyjazne i bezpieczne środowisko szkolne,
- znał różne metody i formy pracy na przykładzie konkretnych zabaw dostosowanych do różnych sytuacji i potrzeb rozwojowych dziecka oraz będzie miał wypracowane formy wsparcia 6-latka ułatwiające dziecku dobre funkcjonowanie w klasie,
- umiał zastosować wiedzę nt. inteligencji wielorakiej w pracy z dzieckiem,
- zorientowany w metodologii służącej uzyskiwaniu informacji o dziecku.
51. Mobbing w szkole – jak rozpoznać to zjawisko i skutecznie sobie z nim radzić
Zagadnienia:
– mobbing-czym jest i dlaczego o nim mówimy,
– źródła mobbingu oraz jego skutki,
– sposoby reagowania na przejawy mobbingu,
– jak rozmawiać o mobbingu z uczniami,
– mobbing w przepisach prawa.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- świadom istnienia zjawiska mobbingu w polskiej szkole,
- rozumiał na czym polega zjawisko mobbingu oraz jakie formy przybiera,
- wiedział jakie są potencjalne skutki mobbingu,
- umiał odpowiednio i skutecznie zareagować na przejawy mobbingu w jego otoczeniu,
- znał przepisy prawa dotyczące mobbingu.
Zagadnienia:
– co to jest savoir vivre, po co jest oraz w jakich sytuacjach ma znaczenie,
– zasady savoir vivre na korytarzu szkolnym, na lekcji, na przerwie, na ulicy, w odniesieniu do dorosłych i rówieśników, dotyczący spożywania posiłków, poruszania się oraz witania,
– atrakcyjne formy przekazywania uczniom wiedzy na temat zasad dobrego wychowania oraz umiejętności zastosowania tej wiedzy w praktyce szkolnej i pozaszkolnej.
Uczestnik po szkoleniu będzie:
- znał podstawowe zasady savoir vivre,
- potrafił w atrakcyjny sposób zapoznać z nimi uczniów,
- potrafił zachęcić uczniów do stosowania zasad dobrego wychowania.